top of page

CASE STUDY

Według danych GUS-u za okres ostatnich 2 lat spożycie win w Polsce spadło poniżej 6 litrów na mieszkańca. To wyzwanie dla rodzimych producentów, importerów i dystrybutorów branży winiarskiej. Jakie sposoby na sukces na coraz bardziej wymagającym rynku znajdują liderzy? Nowe technologie? Może zmiana oferty? Firma Jantoń postawiła na dystrybucję i właśnie z pomocą PROMAG S.A. uruchomiła nowoczesne centrum logistyczne.

"Owocem współpracy firmy Jantoń S.A. z firmą PROMAG S.A. jest nowoczesne centrum logistyczne spełniające najwyższe wymagania europejskie standardy - mówi Prezes Pan Jacek Jantoń. - Zaproponowane przez specjalistów rozwiązania przyniosły oczekiwane efekty w postaci: zwiększenia wydajności, przyspieszenia procesów przeładunkowych, zmniejszenia ilości zapasów i zwiększenia precyzji realizowanych zamówień. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy."

Firma Jantoń S.A. jest obecna na rynku od 1976 roku. Jest ona jednym z największych producentów, importerów i dystrybutorów branży winiarskiej w Polsce, a w jej ofercie znajdują się produkty pod znanymi i cenionymi markami. W celu ugruntowania swojej pozycji w branży oraz w związku z planami dalszego dynamicznego rozwoju Zarząd firmy podjął decyzję o budowie własnego nowoczesnego centrum logistycznego w miejscowości Dobroń. 

Obecnie stale rosną wymagania rynku w zakresie wyższej jakości usług, konkurencyjności cen i dużej elastyczności sieci oraz łańcuchów dostaw. To wyzwanie stawiane całej branży. Ich skuteczna realizacja wymaga odważnych decyzji menadżerskich i umiejętności wdrażania nowych inwestycji. 

"Aby kontynuować tendencję wzrostową i utrzymać pozycje jednego z głównych liderów w branży winiarskiej, zdecydowaliśmy się postawić na innowacje, w pierwszej kolejności w sposobie zaopatrywania naszych klientów" - powiedział Jacek Jantoń, Prezes Grupy Jantoń S.A. - "Dzięki nowemu centrum logistyki partnerzy handlowi i kontrahenci jeszcze szybciej i sprawniej otrzymają swoje zamówienia. Przed naszą firmą otwierają się też nowe możliwości zmiany struktury oferty produktowej."

Z raportu przeprowadzonego przez KPMG Sp. z o.o. w 2014 roku wynika, że przeciętny dorosły Polak w 2013 roku kupił 5.5 litra wyrobów winiarskich, wydając na nie równowartość 27 euro. Dla porównania przeciętny dorosły Czech kupił 21.4 litra tychże wyrobów (wydając 104 euro), a Słowak 19,1 litra (o wartości 145 euro). To pokazuje jak duży potencjał ma polski rynek winiarski oraz, że przy innowacyjnych inwestycjach daje on spore możliwości przychodu. 

Także sukces cydru w 2013 i 2014 roku otwiera nowe drzwi. Badania KMPG Sp. z o.o. pokazują, że niemal 3.5 miliona dorosłych Polaków pije cydr kilkakrotnie w ciągu roku. Szacunki wskazują, że jego sprzedaż może sięgnąć nawet 90 milionów litrów w ciągu najbliższych 5 lat.

Na początku marca 2015 r. odbyło się oficjalne otwarcie nowego centrum logistycznego firmy Jantoń. Dzięki tej dobrze zaplanowanej i przeprowadzonej inwestycji powstało jedno z pierwszych na taką skalę miejsc w Polsce, zaopatrzone w nowatorski system regałów, technologię ułatwiającą identyfikację towaru oraz ekologiczne wózki paletowe, zasilane akumulatorami, pozwalające dostarczać palety do czterech doków przeładunkowych. Inwestycję zrealizowano przy maksymalnej dbałości o środowisko, znaczącej oszczędności wody i energii w całym procesie produkcji. 

"Wdrożone przez PROMAG S.A. rozwiązania pozwalają na optymalizację procesów intralogistycznych firmy Jantoń, a w efekcie na jeszcze wyższy poziom obsługi kontrahentów." - mówi Karolina Tokarz, Prezes Zarządu PROMAG S.A. - "Zaproponowany przez naszą firmę system gęstego składowania z platformą sterowaną radiowo to innowacyjne rozwiązanie, które pozwoli firmie Jantoń na efektywne wykorzystanie kubatury magazynu i poprawię bezpieczeństwa pracy."

Wdrożenie technologii oferowanej przez firmę PROMAG S.A. pozwoliło na budowę nowoczesnych regałów wjezdnych. Ich innowacyjna konstrukcja pozwala na podejmowanie palet znajdujących się także z tyłu rzędu. Dzięki temu na paletach może być składowany różnorodny asortyment, co jest znacznym ułatwieniem logistycznym przy planowaniu załadunku. Nowy system pozwolił też na zwiększenie potencjału magazynowego o 5000 miejsc paletowych.

W nowym centrum zastosowano także system WMS (Warehouse Management System). Jest to kompleksowe rozwiązanie informatyczne pomagające w identyfikacji każdej palety, poprzez nadanie jej kodu logistycznego. System pozwala na ustalenie w dowolnym momencie gdzie i do kogo trafia dana paleta. Przestrzeń centrum logistycznego została zaprojektowana tak, aby znalazło się w niej odpowiednio dużo miejsca na miksowanie asortymentu. Pozwala to dostosować ofertę idealnie do potrzeb kontrahentów firmy Jantoń.  Dzięki opcji miksowania mogą oni zamawiać palety z niejednorodnym towarem, co znacznie zwiększa rentowność zamówienia.

Nowe centrum logistyczne to także nowa jakość załadunku. Dzięki dostarczanym i zamontowanym przez PROMAG S.A. dokom przeładunkowym możliwa jest jednoczesna obsługa czterech samochodów dostawczych. Czasy za- i rozładunków uległy znacznemu skróceniu, a to z oczywistych względów cieszy kontrahentów. 

Współczesny rynek wymusza na producentach konieczność zorganizowania niezwykle sprawnych przepływów. W tych przepływach bardzo istotne znaczenie odgrywają centra logistyczne. Muszą one być dostosowane do innowacyjnych zmian i koncepcji w realizacji zadań oraz wykazywać się niebywałą elastycznością. Nowoczesne oprogramowanie zaprojektowane do zarządzania łańcuchem dostaw i do kompletacji zamówień nabiera również coraz większego znaczenia. Pozwalając na oszczędność czasu i pieniędzy staje się powoli warunkiem niezbędnym do osiągnięcia konkurencyjnej przewagi na rynku. Przykład centrum logistycznego firmy Jantoń S.A. dowodzi, że branża winiarska w Polsce zyskuje europejski wymiar i najwyższą jakość, również technologiczną.

bottom of page